מה זה נונוקסינול 9 ועד כמה הוא יעיל במניעת הריון

נונוקסינול-9 (נקרא גם N-9) הינו תרכובת אורגנית המשמשת כקוטל זרע. כאשר החומר פוגש את הזרע הוא תוקף את קרומי הזרע ומשתק אותו ובכך מונע ממנו להגיע אל הביצית ולהפרותה.

מוצרים נפוצים למניעת הריון המכילים נונוקסינול-9 כחומר פעיל הם: נרות, ספוגיות, ג'ל, קרם, קצף ודפים מתמוססים. מוצרים אלה לא דורשים מרשם רופא, ניתן לרכוש אותם בבתי מרקחת רבים או להזמין דרך אתרי החברות המשווקות. המוצרים לא מכילים הורמונים ומניעת ההריון במוצרים אלו מתבססת על החומר הפעיל נונוקסינול-9.

יעילות החומר נונוקסינול-9 כקוטל זרע נבדקה באינספור מחקרים וכולם מצביעים על יעילות בטווח של 70-80%. תלוי באופן השימוש (שימוש מושלם/ שימוש טיפוסי), סוג המוצר נר, ג'ל, ספוג, קרם, קצף, פילם או דף מתמוסס למניעת הריון. וכן תלוי גם בריכוז החומר במוצר.

רמות ריכוז שונות גילו יעילות שונה במניעת הריון

מחקרים מצאו כי היעילות נמדדת בהתאם לריכוז נונוקסינול-9 שנמצא במוצר, לדוגמא:

בדיקת ג'ל במינון של 52.5 מ"ג הצביעה על שיעור כישלון של 22% במניעת הריון.

בדיקת ג'ל בריכוז של 100 מ"ג הצביעה על 16% כישלון במניעת הריון.

בדיקת ג'ל במינון של 150 מ"ג הצביעה על כישלון של 14% במניעת הריון.

סה"כ נמדדו אחוזי היעילות, בשימוש בג'ל המבוסס על נונוקסינול-,9 למניעת הריון בין 78-86% כשאחוזי ההצלחה עולים כאשר ריכוז החומר נונוקסינול-9 גבוה יותר.

אך למעשה כיום לא קיים או משווק מוצר בעל ריכוז נונוקסינול-9 גבוה מספיק למניעת הריון, ביעילות מירבית (90% ומעלה), מכיוון וריכוז גבוה של נונוקסינול-9 גורם לתופעות לוואי שמונעות את השימוש במוצר כאשר הן מופיעות.

רופאי נשים ממליצים להשתמש באמצעים למניעת הריון המבוססים על נונוקסינול-9 אך ורק בשילוב של אמצעי מניעה חוצץ כגון קונדום או דיאפרגמה, מכיוון ונונוקסינול-9 אינו מספיק כדי למנוע היריון.

בדרך כלל משולב לנשים מניקות יחד עם קונדום, מכיוון ומוצרים מבוססי נונוקסינול-9 לא מכילים הורמונים ולא פוגעים בתהליך ייצור החלב וההנקה.

תופעות לוואי

לאורך השנים משתמשים רבים התלוננו על תופעות לוואי ברמות שונות, התופעות הקלות היו גירוי קל, עקצוץ ותחושת חום. תופעות אלו מעידות על רגישות מסוימת למרכיבי התכשיר ואינן מאפשרות המשך שימוש במוצר כאמצעי למניעת הריון, במידה והם מתגלות אצל אחד מבני הזוג.

תופעות לוואי מטרידות יותר שנרשמו לאורך השנים במחקרים רבים שבוצעו ברחבי העולם, הן: אדמומיות באיברי המין (של שני הפרטנרים), גירוי חזק, תחושת צריבה, פריחה, גרד, נפיחות צמרמורת, כאב בשלפוחית השתן או בבטן התחתונה, כאב במהלך מתן שתן, שלפוחיות, קילוף או התרופפות של העור באיברי המין או בפה, הפרשות וגינליות סמיכות לבנות או צמיגיות, בעיות במתן שתן.

תופעות אלו הביאו למספר מחקרים שנעשו על החומר הפעיל נונוקסינול-9 והממצאים גילו כי לחומר תכונות חזקות מאוד בחיטוי ופירוק מעטפת התאים. איך זה משפיע על הזרע? במגע עם החומר נונוקסינול-9, המעטפת המגינה על תא הזרע נשברת והזרע מתפרק ולא יכול להמשיך לנוע לעבר הביצית כדי להפרות אותה. לכן החומר נקרא קוטל (או "משתק") זרע.

איך זה משפיע על אברי המין? במגע עם החומר, במקרים מסוימים מעטפת התא של העור נפגמת והחומר הפעיל חודר לשכבות התא וגרם לגירוי או צריבה.

במקרים מורכבים יותר בהם יש רגישות לאחד מהחומרים הפעילים במוצר, מעטפת התא של העור נפגמת והחומר אליו יש רגישות או אלרגיה חודר עמוק יותר לתוך העור והגוף ולכן תופעות הלוואי חמורות.

מחקרים הראו כי הגירוי שנוצר בעור והופך אותו רגיש יותר, עלול לעלות את הסיכון להדבקות והעברה של מחלות מין מסוימות – כגון וירוס הפפילומה, הרפס ואיידס.

המוצר נאסר לשיווק במדינות מסוימות, בהן הסיכוי להדבק באיידס גבוה יותר ממדינות מערביות.

בכל זאת, איך אפשר למנוע הריון בלי ליטול הורמונים?

עד השנים האחרונות, נונוקסינול-9 היה החומר היחידי בישראל המשווק במוצרים למניעת היריון ללא הורמונים. נשים רבות נמנעות או לא יכולות ליטול הורמונים מסיבות אישיות או רפואיות שונות, כגון: לאחר לידה ובתקופת ההנקה, נשים מעשנות מעל גיל 35, נשים שנאסר עליהן ליטול הורמונים בעקבות גיל או מחלה, נשים שסובלות מתופעות לוואי הנגרמות בעקבות נטילת הורמונים ונשים שמעדיפות לתת לגוף שלהם לייצר את ההורמונים שהוא צריך, באופן טבעי ומעדיפות לשמור על התהליכים הטבעיים המתרחשים בגוף.

אבל היום קיימים מוצרים שונים ומגוונים למניעת הריון שלא מבוססים על הורמונים, אחד המוצרים הבולטים והיעילים ביותר המוצעים היום הן פתילות פרמטקס – פתילות למניעת הריון ללא הורמונים.

פתילות פרמטקס לא מכילות הורמונים, לא מכילות נונוקסינול-9, בטוחות לשימוש ולא גורמות לתופעות לוואי. הפתילות משווקות בשנים האחרונות בישראל באישור ופיקוח משרד הבריאות.

ברחבי העולם פרמטקס משווקות למעלה מ-10 שנים וביותר מ-40 מדינות ברחבי העולם. מחקרים רבים נעשו על פתילות פרמטקס בפרט (למעלה מ-10 שנות מחקר) ועל החומר הפעיל בפתילה בכלל (למעלה מ-12 שנות מחקר).

פתילות פרמטקס הוכחו כאמצעי המניעה היעיל ביותר למניעת הריון אשר לא מכיל הורמונים! ויעילותן הוכחה מחקרית ועומדת על 97.6%.

כל המחקרים על פתילות פרמטקס הוכיחו כי אין לפתילות תופעות לוואי והחומרים הפעילים בפתילה לא גורמים לשום השפעה על הגוף או אברי המין של שני בני הזוג, או על רירית הרחם והפלורה הטבעית (רמת החומציות) של הנרתיק.

אנו בארמיפאן עושים הכל כדי להנגיש עבורך את כל המידע הנדרש לך, הנוגע למניעת הריון ו/או תכנון המשפחה. לכל פנייה או שאלה את מוזמנת ליצור קשר עם צוות ארמיפאן ונשמח לתת לך שירות ומענה, דרכי ההתקשרות עם צוות ארמיפאן הן דרך האתר בכפתור "יש לי שאלה", בשליחת מייל אל הצוות בכתובת contact@armiphan.com או מענה אישי בטלפון במספר 03-7616090.

אנו שומרים על דיסקרטיות מלאה ומשתדלים לתת מענה מהיר ככל הניתן, אם יש לך שאלה אל תהססי לפנות אלינו 😊

מקורות:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16235396/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14990402/
https://www.plannedparenthood.org/learn/teens/ask-experts/what-does-nonoxynol-9-means
https://www.sciencedirect.com/topics/veterinary-science-and-veterinary-medicine/nonoxynol-9
https://www.rxlist.com/birth_control_slideshow_pictures/article.htm
https://my.clevelandclinic.org/health/drugs/18402-nonoxynol-9-vaginal-dosage-forms

שתפי את הבשורה:

תפריט נגישות

לשאלות נוספות ובירורים כתבי לנו:

הודעה חשובה!

בעקבות המצב, לא יהיו משלוחים עד להודעה חדשה!

בינתיים ניתן לרכוש את פתילות פרמטקס באחת מנקודות המכירה ברחבי הארץ ובסניפי סופר-פארם.

שנדע ימים טובים יותר.